ŚwiętaWielkanoc

Tradycyjna pogańska Wielkanoc

Co to jest Wielkanoc?

Powiązane artykuły

ZbliżajÄ… siÄ™ Å›wiÄ™ta wielkanocne, a wraz z nimi czas, w którym w rodzinnych gronach wiÄ™kszość Polaków zasiÄ…dzie do tradycyjnego wielkanocnego Å›niadania. Starzy i mÅ‚odzi ponownie stanÄ… na straży tradycji, która byÅ‚a im przekazywana z pokolenia na pokolenie. Niewielu ludzi zada sobie jednak pytanie o sens i rodowód tych zwyczajów, wychodzÄ…c z zaÅ‚ożenia, że po prostu tak siÄ™ przyjęło. Część niewierzÄ…cych ochoczo zrezygnuje z kultywowania wiÄ™kszoÅ›ci tradycji, traktujÄ…c je jako pozbawiony symboliki chrzeÅ›cijaÅ„ski zabobon. W koÅ„cu malowanie jajek wymaga czasu, a od lania wodÄ… można siÄ™ bardzo szybko zaziÄ™bić. W czasie powszechnego zwÄ…tpienia warto mówić o genezie wielkanocnych zwyczajów, po to by zdać sobie sprawÄ™ z ich pradawnej mocy. Należy wszakże pamiÄ™tać o tym, że w przeciwieÅ„stwie do religii, która może dzielić współczesnych SÅ‚owian, tradycja od zawsze byÅ‚a spoÅ‚ecznym spoiwem. Z tego powodu chcemy przypomnieć naszym czytelnikom o pogaÅ„skim rodowodzie kilku praktykowanych na Å›wiecie obrzÄ™dów zwiÄ…zanych z WielkÄ…nocÄ…. W prawdzie jest tego nieco mniej niż w wypadku tradycyjnego pogaÅ„skiego Bożego Narodzenia, jednak i tak zdecydowanie jest co omawiać.

Poganie na przeÅ‚omie marca i kwietnia hucznie Å›wiÄ™towali rozpoczÄ™cie wiosny, poczÄ…tek zmartwychwstawania odradzajÄ…cej siÄ™ po zimie przyrody. My SÅ‚owianie mamy swoje Jare Gody – czas nadejÅ›cia JaryÅ‚y i żegnania siÄ™ z MarzannÄ…, który Å›wiÄ™tować należy od dnia równonocy wiosennej. Pora równonocy wiosennej byÅ‚a ważnym punktem pogaÅ„skiego kalendarza liturgicznego – od jej przyjÅ›cia dzieÅ„ ponownie jest dÅ‚uższy od nocy, Å›wiatÅ‚o zaczyna wygrywać nad ciemnoÅ›ciÄ….  To zatem powód do radosnego Å›wiÄ™towania, podobnie jak w wypadku zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. WÅ›ród Germanów dzieÅ„ równonocy wiosennej nazywany byÅ‚ Å›wiÄ™tem Ostary, germaÅ„skiej bogini wiosny i pÅ‚odnoÅ›ci, która wÅ›ród Anglosasów ma imiÄ™ Ä’ostreTo wÅ‚aÅ›nie od imienia tej bogini jÄ™zykoznawcy wyprowadzajÄ… wyraz Easter, angielskÄ… nazwÄ™ Wielkiejnocy. Współczesne obchody Wielkanocy na sÅ‚owiaÅ„skiej ziemi to zatem pomieszanie pogaÅ„skich obrzÄ™dów z różnych części Å›wiata z chrzeÅ›cijaÅ„skÄ… symbolikÄ…, z niewielkÄ… domieszkÄ… zwyczajów, które z kultury pogaÅ„skiej nie zostaÅ‚y zapożyczone. PrzeÅ›ledźmy zatem współczesne tradycje w poszukiwaniu mniej lub bardziej zapomnianego pogaÅ„skiego rodowodu.

Ozdabianie jajek na Wielkanoc

easter 62994 640

Wszyscy znamy pisanki – malowane na rozmaite sposoby jajka bÄ™dÄ…ce obecnie chyba najbardziej sztandarowym symbolem Å›wiÄ…t wielkanocnych. Zwyczaj zdobienia jaj jest bardzo stary i byÅ‚ znany w wielu różnych regionach Å›wiata, np. w sumeryjskiej Mezopotamii, w Cesarstwie Rzymskim lub w Egipcie. W wypadku SÅ‚owian tradycje zwiÄ…zane z jajkami. Strona otwiera siÄ™ w nowym oknie bez wÄ…tpienia siÄ™gajÄ… czasów przedpiÅ›miennych. Åšwiadczy o tym chociażby samo sÅ‚owo pisanka, w którym rdzeÅ„ pis- nawiÄ…zuje jeszcze do malowania, nanoszenia rozmaitych barw na powierzchniÄ™ skorupek, por. pstry, pstrokaty jako okreÅ›lenia wielobarwnoÅ›ci. Najstarsze znane polskie pisanki zostaÅ‚y odkryte przez archeologów na opolskiej wyspie Ostrówek. Ich powstanie datuje siÄ™ na koniec X wieku. Ówczesne jajka barwiono za pomocÄ… Å‚upin cebuli lub ochry, zaÅ› wzory na nich kreÅ›lono z pomocÄ… roztopionego wosku, który byÅ‚ nanoszony na skorupki przed barwieniem. WspółczeÅ›nie zdobione jajko niejedno ma imiÄ™. Mamy zdobione ostrymi narzÄ™dziami drapanki, a także barwione naturalnymi metodami kraszanki. Do rysowania po jajkach używamy dziÅ› nie tylko roztopionego wosku, ale też szpilek, igieÅ‚, sÅ‚omek, drewienek i innych cienkich przedmiotów. Co wiÄ™cej, jajka zdarza nam siÄ™ też zdobić skrawkami papieru bÄ…dź tkanin, czego najlepszym dowodem sÄ… oklejanki i nalepianki. WspółczeÅ›nie w zasadzie jedynym ograniczeniem zdaje siÄ™ być wyÅ‚Ä…cznie ludzka fantazja, przez co nie ma siÄ™ co dziwić temu, że twórcy wielkanocnych jajek niejednokrotnie zaskakujÄ… nas swÄ… pomysÅ‚owoÅ›ciÄ….

KoÅ›ciół Katolicki wtórnie skojarzyÅ‚ jajko ze zmartwychwstaÅ‚ym Jezusem, lecz nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że pierwotna symbolika jajka wiÄ…zaÅ‚a z kultem pÅ‚odnoÅ›ci: budzeniem siÄ™ przyrody i powstawaniem nowego życia. Jajko symbolizuje również poczÄ…tek kosmosu, caÅ‚ego otaczajÄ…cego nas Å›wiata. Wiąże siÄ™ je z kultem solarnym, czego konsekwencjÄ… jest zdobienie dawnych jaj symbolami solarnymi, m.in. rozmaitymi wariacjami swastyki. Jak zatem widać jajko stanowi jeden z najbardziej pozytywnych symboli naszej kultury. Dawni SÅ‚owianie podczas obchodów Jarych GodówStrona otwiera siÄ™ w nowym oknie obdarowywali siÄ™ kraszankami, chcÄ…c w ten sposób obdarzyć siÄ™ witalnoÅ›ciÄ… i pomyÅ›lnoÅ›ciÄ… w nadchodzÄ…cym roku wegetacyjnym. WspółczeÅ›nie gdzieniegdzie dzielimy siÄ™ jajkiem, po to by zesÅ‚ać na siebie nawzajem życiodajnÄ… moc. W gruncie rzeczy niewiele siÄ™ zmieniÅ‚o. PodobnÄ… symbolikÄ™ ma stadium późniejsze zapÅ‚odnionego jajka, inny wielkanocny symbol â€“  wykluty kurczaczek, który może być dodatkowo odwoÅ‚aniem do sÅ‚owiaÅ„skich wierzeÅ„ o zaÅ›wiatachStrona otwiera siÄ™ w nowym oknie. W wielu pogaÅ„skich wierzeniach duszÄ™ ludzkÄ… wyobrażano sobie pod postaciÄ… ptaków. U SÅ‚owian dusze te wracaÅ‚y na wiosnÄ™ na ziemiÄ™ pod postaciami ptaków.

Moc baziowych gałązek

7 238824

WspółczeÅ›nie tradycje palm wielkanocnych wiąże siÄ™ z wjazdem Jezusa Chrystusa do Jerozolimy, podczas to którego witano zbawiciela oliwnymi bÄ…dź palmowymi gaÅ‚Ä…zkami. W rodzimej kulturze rola wspomnianych gaÅ‚Ä…zek przypadÅ‚a wierzbowym witkom, którym w sÅ‚owiaÅ„skiej kulturze od dawien dawna przypisano magiczne znaczenie. Wierzbato drzewo kojarzone wÅ›ród SÅ‚owian z pÅ‚odnoÅ›ciÄ… i siÅ‚ami nieczystymi. Na sÅ‚owiaÅ„skiej ziemi byÅ‚ powszechnie praktykowany zwyczaj smagania wierzbowymi gaÅ‚Ä…zkami w celu obdarzenia smaganego pÅ‚odnoÅ›ciÄ…. W ten sposób kawalerowie uderzali panny oraz panny kawalerów. Co wiÄ™cej, wzmacniajÄ…cego organizm smagania nie szczÄ™dzono też hodowlanym zwierzÄ™tom, które dziÄ™ki temu mogÅ‚y wydać na Å›wiat zdrowy i liczny miot potomstwa. WspółczeÅ›nie zwyczaj ten delikatnym organizmom może wydawać siÄ™ bolesny, jednak w kulturze ludowej od zawsze smagano siÄ™ bardzo chÄ™tnie. Znane byÅ‚y nawet praktyki wzajemnego uderzania siÄ™ wielkanocnymi palmami tuż po mszy w NiedzielÄ™ PalmowÄ…. NiemogÄ…cy siÄ™ uporać z tym zwyczajem zwierzchnicy KoÅ›cioÅ‚a Katolickiego z czasem nadali mu nowÄ… symbolikÄ™ – smaganie siÄ™ gaÅ‚Ä…zkami jest wspomnieniem mÄ™czeÅ„stwa biczowanego Chrystusa.

Zwyczaj zaklinajÄ…cego pÅ‚odność uderzania siÄ™ wierzbowymi witkami najlepiej zachowaÅ‚ siÄ™ za sprawÄ… dzisiejszego Åšmigusa-Dyngusa, którego pierwszy czÅ‚on nazwy wiąże siÄ™ wÅ‚aÅ›nie m.in. z energicznym Å›miganiem witkami po ludzkim ciele. My Polacy znamy wyÅ‚Ä…cznie zwyczaj oblewania wodÄ…, jednak smaganie kobiet w poniedziaÅ‚ek wielkanocny zdoÅ‚aÅ‚o przetrwać wÅ›ród Czechów i SÅ‚owaków, por. czes. pomlázka i sÅ‚ow. sibacka. Przypuszcza siÄ™, że wÅ›ród SÅ‚owian wzajemne uderzanie siÄ™ gaÅ‚Ä…zkami miaÅ‚o okreÅ›lony porzÄ…dek: wpierw panny biÅ‚y kawalerów, zaÅ› tydzieÅ„ później kawalerowie bili panny. KonsekwencjÄ… takiego podejÅ›cia jest dziÅ› wypadanie PoniedziaÅ‚ku Wielkanocnego na tydzieÅ„ po Niedzieli Palmowej, która w kulturze ludowej jest nazywana także WierzbnÄ… NiedzielÄ….

Oblewanie wodÄ… – Åšmigus Dyngus

Dyngus postcard

Skoro omówiliÅ›my już poÅ‚owÄ™ Å›migusowych rytuałów, to wypada sprawÄ™ dokoÅ„czyć i powrócić do wspomnianego już polewania siÄ™ wodÄ…, które podobnie jak smaganie siÄ™ witkami, miaÅ‚o zapewniać czÅ‚owiekowi pÅ‚odność i witalność. Co wiÄ™cej, magiczny rytuaÅ‚ oblania siÄ™ wodÄ… przynosiÅ‚ czystość i zdrowie, umożliwiaÅ‚ komfortowe wejÅ›cie w nowy cykl wegetacyjny. Mimo kapryÅ›noÅ›ci wczesnowiosennej aury SÅ‚owianie wciąż chÄ™tnie oblewajÄ… siÄ™ podczas PoniedziaÅ‚ku Wielkanocnego, zwanego też nieprzypadkowo Lanym. Poza Polakami wciąż chÄ™tnie oblewajÄ… siÄ™ na SÅ‚owacji i Morawach, a także na terenie zachodniej Ukrainy. WspółczeÅ›nie każdy oblewa każdego w jednym dniu, jednak dawniej, podobnie jak w wypadku smagania, zwyczaj ten rozdzielony byÅ‚ na dwa dni: kawalerskie i panieÅ„skie.

WspółczeÅ›nie wielu ludzi krytykuje zwyczaj oblewania siÄ™ wodÄ…, traktujÄ…c go jako uciążliwy dla czÅ‚owieka, który w Å›wiÄ™ta chce wyglÄ…dać po prostu Å‚adnie. Dawniej jednak skrzÄ™tnie dbano o to, by magiczny kubeÅ‚ wody dosiÄ™gnÄ…Å‚ każdego. Nawet najbardziej delikatne panny pilnowaÅ‚y tego, by nikt o nich nie zapomniaÅ‚, gdyż taki brak zainteresowania mógÅ‚ z czasem sprowadzić nie tylko staropanieÅ„stwo i bezpÅ‚odność, ale też zÅ‚e zdrowie. KoÅ›ciół Katolicki niebÄ™dÄ…cy w stanie wyplewić tego zwyczaju z kultury ludu wtórnie skojarzyÅ‚ go z oczyszczajÄ…cÄ… mocÄ… wody Å›wiÄ™conej.

WspółczeÅ›nie wielu ludzi krytykuje zwyczaj oblewania siÄ™ wodÄ…, traktujÄ…c go jako uciążliwy dla czÅ‚owieka, który w Å›wiÄ™ta chce wyglÄ…dać po prostu Å‚adnie. Dawniej jednak skrzÄ™tnie dbano o to, by magiczny kubeÅ‚ wody dosiÄ™gnÄ…Å‚ każdego. Nawet najbardziej delikatne panny pilnowaÅ‚y tego, by nikt o nich nie zapomniaÅ‚, gdyż taki brak zainteresowania mógÅ‚ z czasem sprowadzić nie tylko staropanieÅ„stwo i bezpÅ‚odność, ale też zÅ‚e zdrowie. KoÅ›ciół Katolicki niebÄ™dÄ…cy w stanie wyplewić tego zwyczaju z kultury ludu wtórnie skojarzyÅ‚ go z oczyszczajÄ…cÄ… mocÄ… wody Å›wiÄ™conej.

Wzajemne wizyty (włóczebne i pochody)

Kurek wielkanocny

ÅšwiÄ™ta to czas skÅ‚adania sobie wzajemnych wizyt, nie tylko w gronie rodzinnym, ale też lokalnym. WspółczeÅ›nie na wielu polskich wsiach wciąż jest kultywowany zwyczaj chodzenia po dyngusie, który wiąże siÄ™ z wykupywaniem sobie pomyÅ›lnoÅ›ci u goÅ›ci przez gospodarza. Nazwa Dyngus wywodzi siÄ™ od niemieckiego czasownika dingen oznaczajÄ…cego czynność wspomnianego wykupienia siÄ™. Po sÅ‚owiaÅ„sku zwyczaj ten nazywa siÄ™ włóczebnym, zaÅ› wÄ™drujÄ…cych goÅ›ci nazywa siÄ™ włóczebnikami. Gospodarz pomyÅ›lność u włóczebników mógÅ‚ wykupić poprzez obdarowywanie ich malowanymi jajami oraz sowitym poczÄ™stunkiem w postaci dobrego jadÅ‚a i przedniego trunku. JeÅ›li tego nie zrobiÅ‚, mógÅ‚ sprowadzić na siebie bezpÅ‚odność, nieurodzaj w polu, choroby i inne zÅ‚e rzeczy. Z tego powodu włóczebnikom odmawiaÅ‚o siÄ™ bardzo rzadko. Zapewne też z tego powodu PoniedziaÅ‚ek Wielkanocny jest dziÅ› przez niektórych nazywany zÅ‚oÅ›liwie Zalanym PoniedziaÅ‚kiem – obejÅ›cie wszystkich domów we wsi wymagaÅ‚o od wÄ™drujÄ…cych bardzo silnego organizmu. Od pomyÅ›lnoÅ›ci ich misji zależaÅ‚o jednak gospodarskie powodzenie, przez co pozostawali niestrudzeni w boju.

Wspólne kultywowanie poczÄ…tku wiosny mogÅ‚o też czasem przybrać formÄ™ lokalnych pochodów, które w zależnoÅ›ci od regionu SÅ‚owiaÅ„szczyzny wyglÄ…daÅ‚y inaczej. W kwestii barwnych wczesnowiosennych korowodów wÄ™drujÄ…cych po wioskach należy pamiÄ™tać przede wszystkim o tzw. gaiku, zwyczaju sÅ‚owiaÅ„skiego ludu polegajÄ…cym na radosnym pochodzie z zielonym drzewkiem w rÄ™ku i z oracjÄ… na ustach. Z gaikiem chodzono po to, by przywitać nowe lato, cieplejszÄ… część roku. Noszonemu zielonemu drzewku czasem towarzyszyÅ‚a zawieszona na czubku lalka symbolizujÄ…ca wiosnÄ™. Folklorystycznymi wariacjami dawnych wczesnowiosennych pochodów sÄ… też m.in. podkrakowski Siudu Baba â€“ korowód, któremu przewodzi mężczyzna przebrany za usmolonÄ… kobietÄ™, napastujÄ…cy i brudzÄ…cy okoliczne panny; limanowskie Dziady Å›migustne â€“ owiniÄ™te w sÅ‚omÄ™ maszkary w futrzanych czapkach, pomrukujÄ…ce i proszÄ…ce o datki; wilamowickie Åšmiergusty â€“ korowody barwnie przebranych mÅ‚odzieÅ„ców oblewajÄ…cych okoliczne panny. Jednym z ciekawszych tego typu pochodów jest tzw. kurek dyngusowy â€“ zwyczaj obchodzenia wsi przez kawalerów z kogutem znajdujÄ…cym siÄ™ na wózku. Kogut to dawny pogaÅ„ski symbol pÅ‚odnoÅ›ci i mÄ™skiej seksualnoÅ›ci. Pochód z nim, podobnie jak caÅ‚y szereg innych wielkanocnych zwyczajów, wiąże siÄ™ pierwotnie z zaklinaniem witalnych siÅ‚.

ZajÄ…czek wielkanocny

zAJÄ„C

Obok koguta innym pogaÅ„skim symbolem pÅ‚odnoÅ›ci jest zajÄ…c, zwierzÄ™ o nieprzeciÄ™tnych zdolnoÅ›ciach rozmnażania siÄ™. WspółczeÅ›nie zwykliÅ›my kojarzyć wielkanocnego zajÄ…czka z jego niewinnym komercyjnym wizerunkiem objawiajÄ…cym siÄ™ na caÅ‚ym szeregu wyrobów czekoladopodobnych. Warto jednak przypomnieć, że wielkanocna symbolika zajÄ…ca nierozerwalnie wiąże siÄ™ z jego rozrodczÄ… aktywnoÅ›ciÄ…, która szczególnie wzrastaÅ‚a na wiosnÄ™. Nieprzypadkowo wiele wiosennych bogiÅ„ wykazuje zwiÄ…zek z tym zwierzÄ™ciem. To wÅ‚aÅ›nie zajÄ…c jest ulubionym zwierzÄ™ciem wspominanej już anglosaskiej bogini Ä’ostre, od której utworzona zostaÅ‚a angielska nazwa Wielkanocy Easter. Znane sÄ… mity, wedle których Ä’ostre miaÅ‚a moc przemiany w zajÄ…ca podczas peÅ‚ni księżyca. Czyżby zatem wielkanocny zajÄ…czek byÅ‚ zoomorficznym wcieleniem anglosaskiej bogini? Dość prawdopodobne. W tym miejscu dodatkowo ujawnia siÄ™ zwiÄ…zek zajÄ…ca z kultem lunarnym, który w wypadku wierzeÅ„ pogaÅ„skich również wiąże siÄ™ ze sferÄ… ludzkiej seksualnoÅ›ci.

ZajÄ…ca możemy również odnaleźć w innych mitologiach. Nordycka bogini Freja sÅ‚ynęła ze specyficznej Å›wity, która skÅ‚adaÅ‚a siÄ™ wyÅ‚Ä…cznie z dÅ‚ugouchych towarzyszy. Z zajÄ™cy skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ również orszak niosÄ…cy pochodnie, który podążaÅ‚ za germaÅ„skÄ… boginiÄ… HoÅ‚dÄ…. Na różne sposoby cześć zajÄ…com oddawano także wÅ›ród Celtów, a nawet wÅ›ród ludów syberyjskich czy w Egipcie. Powszechność mitów o zajÄ…cach wynika zapewne stÄ…d, że zwierzÄ™ to zamieszkuje niemal caÅ‚Ä… ZiemiÄ™. W krÄ™gu kultury Å›ródziemnomorskiej zajÄ…c towarzyszyÅ‚ Afrodycie oraz Kupidynowi, bóstwom kojarzonym z pÅ‚odnoÅ›ciÄ… i miÅ‚oÅ›ciÄ… cielesnÄ…. WÅ›ród Greków istniaÅ‚o niegdyÅ› przekonanie, że jedzenie króliczego miÄ™sa leczy bezpÅ‚odność i wzmaga libido, a nawet dodaje czÅ‚owiekowi atrakcyjnoÅ›ci. Zachowane źródÅ‚a dotyczÄ…ce wierzeÅ„ dawnych SÅ‚owian nie pozwalajÄ… na to, by sÄ…dzić, że i na sÅ‚owiaÅ„skiej ziemi zajÄ…ce byÅ‚y otoczone takim kultem. Wynikać to może jednak z maÅ‚ej liczby materiałów na temat sÅ‚owiaÅ„skich wierzeÅ„. Wszakże w sÅ‚owiaÅ„skiej kulturze ludowej zajÄ…ca i królika również zwykÅ‚o kojarzyć siÄ™ przede wszystkim z niebywaÅ‚Ä… aktywnoÅ›ciÄ… rozrodczÄ….

Święcenie pokarmu i ucztowanie

Co ciekawe, rodowód pogaÅ„ski przypisuje siÄ™ również Å›wiÄ™conce â€“ koszyczkowi z jedzeniem, który przyjęło siÄ™ uroczyÅ›cie Å›wiÄ™cić w dniu Wielkiej Soboty. WspółczeÅ›nie w wielkanocnym koszyczku umieszczamy ozdobione jajka, chleb, masÅ‚o, babki, chrzan, rozmaite miÄ™sa (kieÅ‚basy i wÄ™dliny), sól i pieprz, a także inne smakowitoÅ›ci. To wÅ‚aÅ›nie jedzenie ze Å›wiÄ™conki stanowi trzon spożywanego w NiedzielÄ™ WielkanocnÄ… uroczystego Å›niadania. Badacze przypuszczajÄ…, że jedzenie w ten sposób bÅ‚ogosÅ‚awi siÄ™ od VII wieku i że zwyczaj ten wywodzić należy z obszaru romaÅ„skiego. Do Polski zwyczaj ten zawÄ™drowaÅ‚ w okolicach XII-XIII wieku. Åšniadanie wielkanocne to zapewne echo dawnych wystawnych pogaÅ„skich uczt, podczas których żercy bÅ‚ogosÅ‚awili jedzenie, ofiarujÄ…c jego część bogom. Nie jest bowiem wielkÄ… tajemnicÄ… to, że to wÅ‚aÅ›nie wÅ›ród ludów pogaÅ„skich wystawne ucztowanie zostaÅ‚o wyniesione do rangi czynnoÅ›ci rytualnej.

Przy okazji Å›wiÄ™cenia pokarmu warto jeszcze wspomnieć o samych koszyczkach, które najczęściej byÅ‚y wykonywane z wikliny â€“ obrobionych pÄ™dów mÅ‚odych wierzb, których symbolika zostaÅ‚a już omówiona przy okazji wyjaÅ›niania znaczenia dla SÅ‚owian baziowych gaÅ‚Ä…zek. Powinowactwo z kulturÄ… pogaÅ„skÄ… wykazuje również inny wielkanocny symbol – rzeżucha, którÄ… chÄ™tnie przyozdabiamy baranka i inne wielkanocne potrawy. Zwyczaj wysiewania rzeżuchy siÄ™ga antycznych Adonii, Å›wiÄ…t ku czci Adonisa (kochanka Afrodyty), podczas których licznie przygotowywano tzw. ogródki Adonisa â€“ naczynia wysiewane roÅ›linami o szybkiej wegetacji. Obok koguta, zajÄ…ca i jajka rzeżucha jest zatem kolejnym symbolem pÅ‚odnoÅ›ci i odradzajÄ…cej siÄ™ wiosnÄ… przyrody.

Jak zatem widać współczeÅ›nie praktykowanej na naszej ziemi Wielkanocy blisko jest do tradycji pogaÅ„skiej, z której zaczerpniÄ™te zostaÅ‚o wiele. Wszystko wskazuje zatem na to, że Wielkanoc mogÄ… Å›wiÄ™tować wszyscy, bez wzglÄ™du na wyznanie. W wypadku wielkanocnych tradycji mamy bowiem do czynienia z rytuaÅ‚ami znanymi w wielu kulturach, w różnych regionach Å›wiata. Rodzimo wiercy główne obchody Jarych Godów majÄ… już za sobÄ…, jednak nic nie stoi na przeszkodzie temu, by w czasie Å›wiÄ…t wielkanocnych i oni odnaleźli radość w kultywowaniu wspólnie z katolikami pradawnych tradycji. PamiÄ™tajmy wszakże o tym, że nasze tradycja powinna nas jednoczyć, a nie dzielić.

Z tej radosnej okazji chcemy Wam wszystkim życzyć wesoÅ‚ych Å›wiÄ…t! Niech nadchodzÄ…ca wiosna przyniesie Wam wiele dobrego. PamiÄ™tajcie o tym, co w pogaÅ„skich obchodach wczesnowiosennych Å›wiÄ…t jest najważniejsze â€“ radość. Wszystko dookoÅ‚a Nas budzi siÄ™ do życia, wiÄ™c radujmy siÄ™ z tego w gronie naszych najbliższych. Tak siÄ™ po prostu godzi.

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź też
Close
Back to top button
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock